عرفی گرائی دولت پهلوی و تاثیر آن در همگرایی با بهائیت

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد شاهرود. ایران

3 دانشجوی دکتر یتاریخ اسلام، واحد شاهرود داشنگاه ازاد اسلامی شاهرود ایران

چکیده

در بحث نسبت دین و مناسبات سیاسی-اجتماعی، طرفداران انفکاک دیانت از سیاست برآنند تا از شئونات سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جامعه قداست زدایی کنند و امور مذهبی را تا حد نهادهایی فرمایشی فرو کاهند. سکولاریسم سیاسی با سرکوب اقتدار و اعتبار مذهب، و طرح ناکارآمدی حاکمیت دینی برای امور دنیوی، زمینه ظهور نظام های خودکامه و قانون گریز را فراهم می سازد. مساله ای که در فرایند گذار از مشروطه به نظام مستبده رضاشاه، با حمایت کیش بهائی و جریان اسلام ستیز لیبرالیسم- سکولار قابل پیگیری است.
این مقاله با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، بر آن است تا بدین پرسش پاسخ دهد که سکولاریسم چه نقشی در پیوند بهائیت با حکومت پهلوی داشته است؟ یافته های تحقیق نشان می دهند که بهائیان با هدف تضعیف باورهای اسلامی و فروکاست نقش آفرینی عناصر مذهبی در جامعه ، در پیوندی روزافزون با دولت تجددگرای پهلوی، قرار گرفته و همسو با رویه اسلام ستیزانه پهلوی ها، از نتایج اعمال سیاست سکولاریستی این رژیم بهره مند شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The traditionalism of the Pahlavi government and its influence on convergence with Baha'iism

نویسندگان [English]

  • Mohamad nabi salim 1
  • ahmad ashrafi 2
  • hossein Jaafary 3
1 department of Hisyory. shahrood branch. Islamic Azada University. shahrood. Iran
2 department of history . shahrood branch. islamic azad university. iran
3 department of history. islamic zad . shahrood , iran
چکیده [English]

In the discussion of the relationship between religion and socio-political relations, the proponents of the separation of religion from politics aim to de-sanctify the political, social and moral affairs of society and reduce religious affairs to the level of commanding institutions. Political secularism by suppressing the authority and credibility of religion, and projecting the inefficiency of religious governance for worldly affairs, provides the basis for the emergence of autocratic and law-abiding systems. The problem that can be pursued in the process of transition from the constitution to the autocratic regime of Reza Shah, with the support of the Baha'i religion and the anti-Islam movement of liberalism-secularism.
Based on the descriptive-analytical method, this article aims to answer the question of what role did secularism play in the connection between Bahaism and the Pahlavi government? The findings of the research show that the Baha'is, with the aim of weakening Islamic beliefs and reducing the role of religious elements in society, became increasingly connected with the modernist Pahlavi government, and in line with the Pahlavi's anti-Islamic policy, they benefited from the results of the secularist policy of this regime.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Baha'i
  • Pahlavi
  • Traditionalism
  • Deification
  • 14th century
  • آبادیان ، حسین(1383)، ریپورترها و تحولات تاریخ معاصرایران ،در : فصلنامه مطالعات تاریخی، شماره 2، بهار، تهران: 139-193
  • آبراهامیان، یرواند،(1377)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل محمدی و محمدابراهیم فتاحی ، تهران: نی
  • آزاد ارمکی، تقی و دلگشائی، بهروز ،(1390)، مسئله مدرنیزاسیون در ایران: مقایسه تطبیقی-تاریخی ایران و ترکیه در دوران حکومت رضاشاه و آتاتورک،1941-1921 م، در: مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران ، دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان، تهران: 121-142
  • آغاجری، هاشم(1382)، حکومت دینی و حکومت دموکراتیک، تهران: موسسه تحقیقات ذکر
  • آقابخشی، علی،(1375)، فرهنگ علوم سیاسی ، تهران: سازمان اطلاعات و مدارک علمی ایران، چ 2
  • آل‌احمد، جلال(1357)، در خدمت و خیانت روشنفکران، تهران: خوارزمی
  • آیتی، عبدالحسین (1339)، کشف الحیل، تهران: بی نا ، ج3
  • اشتیاقی، محمدعلی،(1401) بهاییت و تحولات ایران در عصر پهلوی، تهران: اندیشکده جنگ نرم
  • اعتضاد السلطنه، علیقلی(1351)، فتنه باب، به کوشش عبدالحسین نوائی، تهران: بابک
  • الگار، حامد،(1369) دین و دولت در ایران، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران: توس
  • اللهیاری ، احمد(1387)، بهائیان در عصر پهلوی (نیمه پنهان ج۳۱)، تهران: مؤسسه کیهان
  • باب، علی محمد(1848 م)، بیان فارسی ، نسخه خطی ، بی جا : بی نا
  • بشیریه،حسین(1380) جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران: گفتارهایی در جامعه شناسی سیاسی, تهران:علوم نوین، چاپ دوم
  • بلوشر‌، ویپرت(1363) سفرنامه بلوشر، ترجمه کیکاوس جهانداری، تهران: توس
  • بهمنی، محمد(1388)، بهائیت و رژیم پهلوی، در: مجله تاریخ معاصر ایران،ش50، تابستان : 317-328
  • بی نام، (1338-1343) مجله اخبار امری، دوره جدید، شماره های2 و4 ، تهران: لجنه نشر معارف امری
  • جعفریان، رسول(1390)جریانها و سازمانهای مذهبی سیاسی ایران، تهران: علم، چ13
  • خمینی، روح الله(1378) ، صحیفه نور، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج11 و 12
  • حسینیان، روح الله(1386)، بهاییت، رژیم پهلوی و مواضع علما، در: مطالعات تاریخی، ش 17، تابستان:10-33
  • سینائی، وحید، (1384) دولت مطلقه، نظامیان وسیاست در ایران،1299-1357، تهران: کویر
  • سینائی، وحید و چمن خواه(1387)، سیاستهای دولت پهلوی در قبال بهائیت(1357-1332)، در: فصلنامه سیاست، 2 (39) : صص193-210
  • شهسواری ، ثریا(1387) ، اسناد فعالیت بهائیان در دوره محمدرضا شاه، تهران:‌ مرکز اسناد انقلاب اسلامی
  • صدری، محمود(1377)«بهائیت»، در: حداد عادل، غلامعلی: دانشنامه جهان اسلام، ج4، تهران: سعید محبی : 733-744
  • عبدالبهاء، (1934م) ، رساله سیاسیه، طهران: بی نا
  • عزری، مئیر(2000م) یادنامه یا خاطرات مئیر عزری، ترجمه ابراهام حاخاری، اورشلیم: بی نا
  • فردوست، حسین،(1373)، خاطرات ارتشبد فردوست، بکوشش عبدالله شهبازی،تهران: اطلاعات.2 جلد
  • فوران، جان،(1383)، مقاومت شکننده،تاریخ تحولات اجتماعی ایران، ترجمه احمد تدین ، تهران: رسا، چ 5
  • کدی‌، نیکی،(1369)، ریشه های انقلاب ایران، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران: ‌قلم
  • کریمی مله ، علی و گرشاسبی، رضا،(1397)، باستانگرایی جدید و تأثیر آن بر امنیت فرهنگیسیاسی جمهوری اسلامی ایران ، در : فصلنامه مطالعات راهبردی، سال 21، شماره 4، زمستان: 153-181
  • لاپیدوس، ایرا ،م (1387) ، تاریخ جوامع اسلامی، ترجمه علی بختیاری زاده، تهران: اطلاعات، چ دوم .
  • مجتهد شبستری، محمد«جامعه مدنی و دو گونه فهم از کتاب و سنت»،در: گروه مولفان: (1377) تحقق جامعه مدنی در انقلاب اسلامی ایران: مجموعه مقالات، تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی
  • ملک زاده ، الهام و بقایی، محمد ، (1395)درآمدی تحلیلی بر سیاست های فرهنگی- مذهبی پهلوی اول و دوم ، در: فصلنامه گنجینه اسناد، سال 26، شماره 2، پیاپی 102، تهران: 76-95
  • مرکز اسناد تاریخی،(1380)، حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک، تهران: وزارت اطلاعات، ج 1
  • -----------، (1381)، امیرعباس هویدا به روایت اسناد ، تهران: وزارت اطلاعات، ج1
  • نجفی، محمدباقر(1383)، بهائیان، به کوشش رسول جعفریان تهران: مشعر
  • نصوری، محمدرضا(1387)، پیوند و همکاری بهاییت با رژیم پهلوی، در : مجله انتظار، ش27-28: 195-222
  • هاشمی، سیدرضا، (1386) ، ردپای الحاد و وابستگی در تبار هویدا، در: مجله زمانه، شماره 61، تهران: 38-47
  • تشیع و عرفی گرائی در : s-haghighat.ir/fa/articles/view/1/81