حج در تعاملات صفویه و اوزبکان

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه آموزشی تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین، ایران.

2 دانشجوی دکتری تاریخ. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین. ایران .

10.22034/mte.2022.12370.1570

چکیده

در تاریخ جهان اسلام، مولفه های گوناگونی از یک سو موجب ایجاد مناسباتی دوستانه یا خصمانه فی مابین حاکمیت های سیاسی مسلمان می گردیدند و از طرفی به عنوان ابزاری در دست دول مسلمان در جهت حفظ منافع چند جانبه مورد استفاده قرار می گرفتند. حج اگر چه یکی از فروعات دینی مسلمین است ولی به واسطه تجلی اجتماعی آن، در عرصه تاریخ جهان اسلام، نقش مهمی در روابط دولت های مسلمان داشته است. در این میان با تشکیل دولت صفویه که برخلاف همسایگان خود از جمله اوزبکان، داعیه تبلیغ مذهب تشیع امامیه داشت، مسئله حج به عنوان چالشی در تعاملات صفویه و اوزبکان مبدل گشت. پژوهش حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه تنظیم گشته، در پی پاسخ به این پرسش می باشد که در روابط صفویه و اوزبکان، حج چه جایگاه و نقشی داشته است؟ نتیجه تحقیق حاکی از آن است که در نیمه نخست دولت صفوی، مراسم حج به عنوان مهره ای در تحریک نیروی متخاصم (در موارد نظامی) مورد استفاده قرار گرفت. در دوره دوم صفویه، حج بیشتر مورد استفاده اهداف سیاسی (و نه نظامی) قرار داشت و مکاتباتی دوستانه رد و بدل گردید. در دوره سوم و بعد از صلح ایران و عثمانی ( صلح زهاب) روابطی در ظاهر بر پایه احترام متقابل شکل گرفت و حج دیگر به عنوان یک موضوع مورد مناقشه و جدل مطرح نبود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The function of Hajj in Safavid foreign policy with Uzbeks

نویسندگان [English]

  • Nasrallah Poor Mohammadi Amlashi 1
  • ashkan gholami 2
1 Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 PhD student in history. Faculty of Literature and Humanities. Imam Khomeini International University of Qazvin. Iran
چکیده [English]

In the history of the Islamic world, on the one hand, various factors caused the creation of friendly or hostile relations between Muslim political governments, and on the other hand, they were used as a tool in the hands of Muslim governments to protect multilateral interests. Although Hajj is one of the religious branches of Muslims, but due to its social manifestation, in the history of the Islamic world, it has played an important role in the relations between Muslim governments. In the meantime, with the formation of the Safavid government, which, unlike its neighbors, including the Uzbeks, had the mission of propagating Imamiyya Shiism, the issue of Hajj became a challenge in the interactions between the Safavids and the Uzbeks. The current research, which is organized in a descriptive-analytical method and based on library sources, seeks to answer this question, what is the position and role of Hajj in the Safavid-Uzbek relations? The result of the research indicates that, first of all, throughout the Safavid period, the position of Hajj in foreign policy has undergone changes with Uzbeks. In the first half of the Safavid government, the Hajj ceremony was used as a key to incite the hostile force (in military cases). In the second Safavid period, Hajj was mostly used for political purposes (not military) and friendly correspondence was exchanged. In the third period and after the Iran-Ottoman peace (Zahab peace), a relationship was formed on the basis of mutual respect and Hajj was no longer a controversial issue

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safavid
  • Uzbek
  • Hajj in Western and Central Asia