نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار جامعه المصطفی(ص)، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا(س)، قم، ایران.
2 استادیار دانشگاه مجازی المصطفی"ص " دانش آموخته سطح ۴، قم، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Authentic historical evidence shows the fact that in the first two years of his stay in Abyssinia, Jafar ibn Abi Talib was able to achieve significant success with his efficient cultural measures. Achieving these victories indicates that carrying out such activities in order to propagate the religion is both a foundation for individual and social growth and development, and will also lead to the expansion of the political, cultural and social geography of Islam. Certainly, rereading the victorious functions of this successful model from the beginning of Islam will be beneficial for the Muslims of today's era to get out of the cultural nooses of the enemies of Islam. Therefore, this research, which was compiled using descriptive-analytical method and using library data; seeks to answer this question: What were the most important cultural actions of Jafar Tayar during the first two years of his presence in Abyssinia and how is it analyzed? What are the most important cultural actions of Jafar ibn Abi Talib in the first two years of his stay in Abyssinia, and their analysis? Based on the findings of the preceding article, Dhu al-Janahain at this particular stage of his fruitful life, by making proper use of various methods; he propagated Quranic teachings, and established good cultural practices, and achieved significant success in various religious fields. Authentic evidence indicates that all the efforts of this bird of paradise have come from his honorable character of duty, his provincialism, and his practical zeal towards the duty of enjoining good and forbidding evil; At the same time, the fulfillment of things such as: the satisfaction and expression of the Prophet's satisfaction with the good performance of this great martyr during his stay in Abyssinia, the conversion of Najashi to Islam after being informed of the correctness of the Qur'anic verses recited by Jafar Tayyar, and the thwarting of the sinister plans of the emissary of the infidel Quraysh to Abyssinia, the tendency of a group of priests and other Christians of this land to the religion of Islam, etc., can be a true proof of the usefulness of his cultural measures.
کلیدواژهها [English]
1.ابن جمیل، محمد فارس (1400ش)، مهاجرت به حبشه (الهجره الی الحبشه)، ترجمه رضا طاهر خانی، مهران آهوئی؛ تهران، انتشارات آفتاب گیتی، اول.
2.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، تحقیق، یاحقی، محمد جعفر، ناصح، محمد مهدی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،ایران، مشهد، 1408ق.
3.امامی، محمد جعفر،1385 ه ش، شان نزول آیات قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، اول.
4.انوری، حسن، اخیانی، جمیله، 1381ه ش، فرهنگ بزرگ سخن، تهران، سخن، اول،
5.بستانی، قاسم؛ شمخی، مینا؛ مطوری، علی، و محمودی مزرعاوی، عیسی، واکاوی روایی – تاریخی و تاریخ گذاری برخی از اخبار هجرت به حبشه بر مبنای تحلیل شبکه اسناد و منبع اولیه، فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام، سال سیزدهم، شماره 51/ زمستان 1400ش.
6.تفکریآرانی، عباس؛ و آصفی، هادی، 1392 ش، پرنده بهشتی: نگاهی به زندگانی حضرت جعفربن ابیطالب (ع)، (جعفر طیار)»، نشر منیر، اول.
7.جمعی از پژوهشگران، زیر نظر: هاشمی شاهرودی، سید محمود،1426ق، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع)، قم، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی، اول.
8.حاجامینی، حمید، 1382ش، جعفر بن ابی طالب (از شهدای صدر اسلام)، دائرة المعارف قرآن کریم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛ اول.
9.خامنه ای، حسینی، سیدعلی، بیانات در دیدار فرماندهان گردانهای عاشورا، ۱۳۷۱/۰۴/۲۲؛ لینک ثابت: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=2247#14483
10.خامنه ای، حسینی، سیدعلی، 2/ 11/ 1370، در دیدار با فرماندهان و مسؤولان سازمان عقیدتى، سیاسى نیروى انتظامى،
11.خطیبی کوشکک، محمد، فروردین و اردیبهشت 1390، اسوه های فرماندهی، شماره 3، جعفر طیار، مجله حصون- شماره 29، ص 31 تا 36.
12.ده پهلوانی، طلعت، جعفر بن ابیطالب (ع)، 1391ش، فرهنگ نامه تاریخ زندگانی پیامبر اعظم (ص)، قم، پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، شرکت چاپ و نشر بین الملل، اول.
13.دهخدا، علی اکبر، 1377ش، لغت نامه دهخدا، تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، دوم.
14.سام دلیری، کاظم، 1391ش، بررسی جامعه شناختی عدم گسترش اسلام در مکه و شکوفا شدن آن در مدینه، ص84 و ص85؛ دو فصلنامه علوم اجتماعی سال نهم، شماره پاییز و زمستان.
15.سامانی، سیدمحمود؛ و خامهیار، احمد، مقاله «جعفر بن ابیطالب»(علیهالسلام)، دانشنامه حج و حرمین شریفین النهایة فی غریب الحدیث الاثر
16.سلطانی، روح الله، آذر تا اسفند 1396ش، بررسی فضایل جناب جعفر بن ابی طالب علیه السلام، نشریه خلق، شماره62-63.
17.صاحبی، محمدجواد، 1384ش، مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مجموعه مقالات)، نشر و طبع، ایران، تهران، چاپ اول،
18.محمدی اشتهاردی، محمّد،1400ش، زندگی پر افتخار حمزه و جعفر(علیهما السلام)، مشهد، بِه نَشر، سوم.
19.مرکز تحقیقات اسلامی حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه،1377ش، سرداران صدر اسلام، مرکز چاپ سپاه، ایران، تهران، اول.
20.معماریان، محمدمهدی، 1397 ش، جعفر طیار (ع): مردی که اگر میبود...، قم، نشر بیت الأحزان، اول.
21.مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از نویسندگان (1374ش)، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، سی و دوم.
22.ملکى اصفهانى، مجتبى،1379 ش، فرهنگ اصطلاحات اصول، قم، بی نا، ، اول.
ملامحمدی، مجید، 1402 ش، دوستان پیامبر (ص) و علی (ع): جعفر طیار، قم، انتشارات جمکران، سوم.
23.منصوری، سیدامی، تابستان 1399ش، گردشگری فرهنگ، با تکیه بر تفاوت مفهومی «فرهنگ» و «فرهنگی»، مجلۀ گردشگری فرهنگ، 1(1)، 5-8 /
24.ولایى، عیسى،1387 ش، فرهنگ تشریحى اصطلاحات اصول، تهران، نشر نَی، ششم.
25.هاشمی رفسنجانی، اکبر و محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن، 1379ش، فرهنگ قرآن، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، ایران، قم، بی چا.