تحلیل سخنان جعفر بن ابی‌طالب نزد نجاشی در بستر گفتمان‌های عصر نبوت

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسنده

دکترای تاریخ تشیع، داستان نویس و پژوهشگر

چکیده

جهان جولان‌گاه و عرصه تنازع گفتمان‌هاست و در گام نخست، هر گفتمان تلاش دارد در قالب کلام، با سیطره بر دیگری، به خود و طرفدارانش هویت ببخشد و بر رقیب سیطره یابد.
ظهور اسلام در قالب گفتمانی متفاوت در ابتدای قرن هفتم میلادی در برابر گفتمان بت‌پرستی و گذشته گرا در مکه، سبب تنازع شدید در جامعه آن روزگار حجاز شد تا آنجا که سران مکه برای غلبه بر گفتمان جدید و عدم اجازه سیطره‌یابی آن، در ابتدا با اتهام تأثیرپذیری پیامبر از مسیحیان و دادن القاب ناروا، سپس با آزار و شکنجه یاوران وی، سبب مهاجرت اجباری مسلمانان به سرزمین‌ حبشه شدند. سران قریش با فرستادن پیک به دربار نجاشی خواستار مقابله و بازگرداندن آنها شدند. سخنان نمایندگان این دو گروه در کاخ شاه حبشه نشان‌دهنده گفتمان‌ها و خرده گفتمان‌ها و بهره‌مندی هر یک از خرده گفتمان‌های پیرامونی برای غلبه بر دیگری است.
این مقاله بر آن است در چهارچوب مباحث گفتمانی و با بهره‌گیری از کنش‌های بیانی و بلاغی (rhetorical figures) در چهارچوب مربع ایدئولوژی ون دایک (van Dijk) نوع گفتمان‌ها و چگونگی کنشگری آن را توصیف، تفسیر و تبیین کند و نشان دهد که کلام در مقام یک رسانه چگونه با بهره‌مندی از این تمهیدات می‌تواند با همراه کردن خرده‌گفتمان‌های همسو، موجب سلطه بر گفتمان هرچند قدرتمند حریف گردد.
رهیافت‌ این پژوهش نشان می‌دهد ‌گفتمان اسلام با سخنوری جعفر توانست با بیان آموزه‌های مشترک با خرده گفتمان‌های همسو و تمهیدات بلاغی و بیانی سبب سلطه بر گفتمان قدرتمند شرک و گذشته‌گرای جزیره العرب گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the words of Jafar ibn Abi Talib according to Najashi in the context of the discourses of the Age of Prophethood

نویسنده [English]

  • Muslim Nasiri
Doctor of Shiite History, novelist and researcher
چکیده [English]

The world is a hotbed and an arena of discourse conflicts, and in the first step, each discourse tries to give itself and its followers an identity and dominate the rival in the form of words, by dominating the other.
The emergence of Islam in the form of a different discourse at the beginning of the 7th century AD against the pagan and past-oriented discourse in Mecca caused a fierce conflict in the society of Hijaz at that time to the extent that the rulers of Mecca, in order to overcome the new discourse and not allow it to dominate, at first by accusing the Prophet of being influenced by Christians and giving him unjust titles, then by persecuting and torturing his helpers, caused the forced migration of Muslims to the land of Abyssinia. The leaders of Quraysh sent messengers to the court of Najashi and demanded to confront and return them. The words of the representatives of these two groups in the palace of the king of Abyssinia show discourses and sub-discourses and the benefit of each of the surrounding sub-discourses to overcome the other.
This article aims to describe, interpret and explain the type of discourses and how they are active in the framework of discourse topics and using rhetorical figures in the framework of van Dijk's square ideology and to show how the word as a media, by benefiting from these arrangements, can dominate the opponent's discourse, even though it is powerful, by bringing together small discourses.
The approach of this research shows that the discourse of Islam with Jafar's rhetoric was able to dominate the powerful discourse of polytheism and retrospect of the Arabian Peninsula by expressing common teachings with aligned sub-discourses and rhetorical and expressive measures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • discourse analysis
  • expressive and rhetorical actions
  • ideological square
  • Jafar
  • Amr As
  • emigration to Abyssinia
  1. ­­­­قرآن

    1. ابن اثیر علی، الکامل فی التاریخ، تحقیق عمر عبدالسلام تدمری، بیروت، دارالکتب العربی، چاپ اول، ۱۴۱۷ ق.
    2. ______ اسد الغابه فی معرفه الصحابه، بیروت، دارالفکر، 1409 ق.
    3. ابن اسحاق، محمد، سیره ابن اسحاق، محقق سهیل زکار، دفتر مطالعات و تاریخ و معارف اسلامی، قم، 1368 ش.
    4. ابن حبیب، محمد، المحبر، تحقیق حسن سید کسروی، دارالغد العربی، قاهره، 1421 ق.
    5. ابن حیوان، نعمان، المناقب و المثالب، محقق عطیه، ماجد بن احمد، بیروت، 1423 ق.
    6. ابن جوزی، عبدالرحمن، صفه الصفوه، تحقیق رمضان، ابراهیم محمد، دارالکتاب العلمیه، بیروت، 1423 ق.
    7. ابن عبدالبر، استیعاب فی معرفه الاصحاب، تحقیق علی محمد البجاوی، بیروت، دارالجیل، 1412 ق.
    8. ابن کثیر، البدایه و النهایه، بیروت، دارالفکر، 1407 ق.
    9. ابن کلبی، هشام بن محمد، تحقیق نجاح طایی، دارالهدی، بیروت، 1419 ق.
    10. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دارالطباعه و النشر، بی تا.
    11. ابن هشام، السیرة النبویة، بیروت، دار المعرفة، بی‌تا
    12. ابن‌قدامه، عبدالله، التبیین فی انساب القرشیین، بیروت، ۱۴۰۸ ق.
    13. اصبهانی، احمد، حلیه الاولیاء و طبقات الاوصیاء، دارالکتاب العربی، بیروت، 1387 ق.
    14. آقاگل زاده، فردوس، فرهنگ توصیفی تحلیل گفتمان و کاربردشناسی، علمی، تهران.1392.
    15. امین، سید محسن، اعیان الشیعه، دارالتعارف، لبنان، بیروت، 1421 ق.
    16. آیتی، محمدابراهیم، تاریخ پیامبر اسلام، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،1369 ش.
    17. بخاری، محمد، طراز المنقوش فی محاسن الحبوش، تحقیق عبدالله حمد عیسی الغزالی، کویت، جامعه الکویت، 1995 م.
    18. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق سهیل ذکار و ریاض زرکلی، دارالفکر، بیروت، 1417 ق.
    19. بلاشر، رژی، تاریخ ادبیات عرب، ترجمه آذرتاش آذرنوش، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی 1363 ش.
    20. بیهقی، احمد، دلائل النبوة، تحقیق عبدالمعطی قلعجی، دار الکتب العلمیه، ۱۴۰۵ ق.
    21. ثقفی، ابراهیم بن محمد، الغارات، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران، وزارت ارشاد، ۱۳۷۴ ش.
    22. ذهبی، محمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، تحقیق عمرعبدالسلام تدمری، دارالکتاب العربی، بیروت، 1409 ق.
    23. زرکلی، خیرالدین؛ الاعلام؛ دارالکتب للملایین، بیروت، 1989 م.
    24. زرگری نژاد، غلامحسین، تاریخ صدر اسلام، سمت، تهران، 1378 ش.
    25. سهیلی، عبدالرحمن، الروض الانف فی شرح السیره النبویه، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1412 ق.
    26. صدوق، محمد بن علی،‏ الخصال‏، ترجمه جعفری، قم، جامعه مدرسین، ۱۳۶۲ ش
    27. طباطبایی، محمدحسین، المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دفتر تبلیغات اسلامی، 1378.
    28. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، قم، مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث، چاپ اول، ۱۴۱۷ ق.
    29. طبری جامع البیان فی تفسیر القران، دارالمعرفه، بیروت، 1412 ق.
    30. ­­­­_____ تاریخ الرسل و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضول ابراهیم، قاهره، دارالمعارف، بی تا.
    31. عسقلانی، ابن حجر، الاصابه فی تمییز الصحابه، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1415 ق.
    32. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۳ ق.
    33. مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق اسعد داغر، قم، دار الهجرة، چاپ دوم، ۱۴۰۹ ق.
    34. ناصری، مسلم، تحلیل گفتمان قصه­پردازی در عصر صفوی، رساله دکتری، دانشگاه ادیان و مذاهب، 1399.
    35. همتی گلیان، عبدالله، مسیحیت در حجاز و جزیره العرب مقارن ظهور اسلام، پژوهش نامه تاریخ اسلامش 29 پاییز 1399.
    36. واقدی، محمد بن عمر، المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسة الاعلمی، ۱۴۰۹ ق.
    37. ون دایک، ایدئولوژی و تحلیل گفتمان، ترجمه محسن نوبخت، ناشر سیاهرود، تهران، 1394 ش.
    38. یاقوت حموی، معجم البلدان، بیروت، دارصادر، بی تا.