اعتبارسنجی شعائر امامیه ایران در عصر حضور(مطالعه موردی شعائر رفتاری)

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تاریخ اهل بیت(ع)، مجتمع تاریخ سیره و تمدن اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه قم، ایران

2 گروه تاریخ، موسسه آموزشی، امام خمینی(ره) قم، ایران

چکیده

در آیات و روایات، انجام شعائر الهی و دینی مورد تاکید و احیاء آنها از سوی بزرگان دین سفارش شده است. هر گروه دینی و مذهبی و حتی غیر دینی، دارای تعدادی از نشانه ها و علامت های اختصاصی هستند که پیروانشان با آنها شناخته می شوند. شیعیان امامیه ایران نیز در طول تاریخ اسلام از این امر مستثنی نبوده اند. شعائر دارای انواع مختلفی از جمله رفتاری است و مراد از شعائر رفتاری، رفتار بیرونی و واکنش خارجی و عملکردی که نشانه و علامت اطاعت الهی است، گرچه ممکن است در آن گفتار هم وجود داشته باشد اما رفتار و عملکرد نُمود و جلوه بیشتری دارد. با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی، گفته می شود شیعیان امامیه ایران در انجام شعائری نظیر زیارت قبور ائمه(ع)، سوگواری‌ و عزاداری، سیاه پوشی، ارسال وجوه شرعی برای ائمه، برگزاری جشن اعیاد، مقبره سازی و تبرک جستن به اهل بیت(ع)، اهتمام داشتند. همه شعائر هفتگانه مذکور جز مقوله سیاه پوشی، مستند بر سیره نظری یا عملی حضرات معصومان بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validation of Iran's Imamiya rites during the period of infallible (A case study of behavioral rituals)

نویسندگان [English]

  • Hassan Ahmadian Delaviz 1
  • mohammad reza jabbari 2
1 Department of History of Ahl al-Bayt (AS), Islamic History and Civilization Complex, Al-Mustafa Al-Alamiya Community, Qom, Iran
2 Educational Institute, Imam Khomeini (RA) Qom, Iran
چکیده [English]

In the verses and traditions, performing divine and religious rites is emphasized. And the revival of rituals has been emphasized by the infallible imams. Each religious or non-religious group has its own signs and symbols by which its followers are identified. Iran's Imamite Shiites have also been like this throughout history. Rituals have different types, including behavioral rituals. Behavioral rites mean external performance that shows obedience to God. Although speech may be considered as one of the rituals, but behavior has a greater effect. Iran's Shiites have rituals such as visiting graves, mourning, wearing black clothes, sending religious gifts to imams, holding festivals, building graves, and blessing the infallible. All these cases, except for wearing black clothes, have been documented in the theoretical or practical life of the infallible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shiites
  • Iran
  • Imamia
  • rituals
  • presence era

Creative Commons License

This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0

  1. منابع و مآخذ:

     

    1. ابن اثیر، عزالدین، (1385ق/1965م ) الکامل فی التاریخ، بیروت، دارصادر-داربیروت،
    2. ابن المشهدی، محمد بن جعفر،(1419ق) المزار الکبیر، تحقیق جواد قیومی اصفهانی، اول، قم، دفتر انتشارات اسلامی،
    3. ابن بابویه محمد بن على (شیخ صدوق)،( 1376ش، الامالی، ششم، تهران، کتابچی،
    4. ابن طاووس، سید رضی الدین،(1391ش) اقبال الاعمال، تحقیق جواد قیومی، سوم، قم، بوستان کتاب،
    5. ابن طاووس، علی بن موسی،(1348ش) اللهوف علی قتلی الطفوف، تهران، نشر جهان،
    6. ابن فارس، احمد،(1404ق) معجم مقاییس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، اول، قم، مکتب الاعلام الاسلامی،
    7. ابن قولویه، (1356ش) کامل الزیارات، تحقیق عبدالحسین امینی، اول، نجف، دار المرتضویه،
    8. ابن منظور، محمد بن مکرم،(1414ق) لسان العرب، سوم، بیروت، دار صادر،
    9. ابوالقاسم حسین بن محمد(راغب اصفهانی)،( 1412ق) مفردات الفاظ قرآن، اول، بیروت، بی نا
    10. بروجردی، سیدحسین، (1386ش) جامع احادیث الشیعة، تحقیق جمعی از محققان، اول، تهران، فرهنگ سبز،
    11. بلاذری، احمد بن یحیی،(1417ق) انساب الاشراف، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، الاولی، بیروت، دارالفکر،
    12. جزری، علی بن محمد بن اثیر،(1409ق/1989م) اسدالغابه فی معرفة الصحابه، بیروت، دارالفکر،
    13. حرعاملی، محمد بن حسن،(1409ق) وسایل الشیعه، اول، قم، موسسه آل البیت لاحیاء التراث،
    14. حنبل، احمد، (بی تا) مسند احمد، بیروت، نشر دار احیاء
    15. دیلمی، حسن بن محمد،(1412ق) إرشاد القلوب إلى الصواب، اول، قم، الشریف الرضی،
    16. رازی، فخرالدین،(1420ق) تفسیر الکبیر، سوم، بیروت، دار احیا التراث العربی،
    17. طباطبایى، سیدمحمدحسین،(1390ق) المیزان فی تفسیرالقرآن، دوم، بیروت، موسسة الاعلمی للمطبوعات،
    18. طبرسی، فضل بن حسن، (1417ق) اعلام الوری باعلام الهدی، تحقیق موسسه آل البیت(ع)، اول، قم، موسسه آل البیت(ع)،
    19. طبری، محمد بن جریر،(1412ق) تفسیر الطبری(جامع البیان فی تفسیر القرآن) اول، بیروت، دار المعرفه،
    20. طوسی، محمد بن حسن،(1400ق) النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، دوم، بیروت، دار الکتب العربی،
    21. عسقلانی، أبو الفضل أحمد بن علی بن حجر،(بی تا) تهذیب التهذیب، الهند، مطبعة دائرة المعارف النظامیة،
    22. __________________،(1415ق) الاصابة فی تمیز الصحابة، تحقیق عادل احمد عبدالموجود، اول، بیروت، دار الکتب العلمیة،
    23. فراهیدی، خلیل بن احمد،(1409ق) العین، دوم، قم، هجرت،
    24. قرشی، سیدعلی اکبر،(1371ش) قاموس قرآن، ششم، تهران، دار الکتب الاسلامیه،
    25. قرطبی، محمد بن احمد،(1364ش) الجامع لاحکام القرآن، اول، تهران، ناصر خسرو،
    26. قمی، حسن بن محمد،(1361) تاریخ قم، اول، تهران، توس،
    27. کلینی، محمد بن یعقوب،(1407ق) الکافی، تحقیق علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، چهارم، تهران، دارالکتب الاسلامیه،
    28. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،(1403ق) بحار الانوار، تحقیق جمعی از محققان، دوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی،
    29. __________________________،(1404ق) مراة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، تحقیق هاشم رسولی محلاتی، دوم، تهران، دار الکتب العلمیه،
    30. مجلسی، محمد تقی،(1382ش) جلاء العیون، نهم، قم، سرور،
    31. محمد بن محمد بن نعمان(شیخ مفید)،( 1388ش) الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد، ترجمه حسن موسوی مجاب، قم، سرور،
    32. _____________________ 1413ق) المزار، تحقیق محدباقر ابطحی، اول، قم، کنگره جهانی هزاره شیخ مفید،
    33. مقریزی، احمد بن علی، (1987م) الخطط(المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار المعروف بالخطط المقریزیة) دوم، مکتبة الثقافة الدینیة،
    34. نوری، حسین بن محمد تقی، (میرزا حسین نوری)،( 1408ق) مستدرک الوسائل، تصحیح موسسه آل البیت، اول، قم، موسسه آل البیت،