رویکرد مجلس احرار اسلامی نسبت به عملکرد کنگره ملی هند (1933-1885 م)

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانش آموخته رشته تاریخ دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

بریتانیا در طی یک روند فرسایشی و به شکل تدریجی، به ویژه پس از سرکوب قیام 1857 م بر برخی نواحی مختلف هند سیطره یافت. در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از گروه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هندو و مسلمان تکاپو‌های خود جهت رویارویی با بریتانیا را شدت بخشیدند. به دنبال این تکاپو‌ها و نیز مذاکره با کارگزاران بریتانیا در هند، کنگره ملی هند در سال 1885 م بنیان گذاشته شد. این سازمان سیاسی مسئولیت صیانت از مصالح هندی‌ها در برابر بریتانیا را عهده دار شد، منتها با استیلای عناصر هندو بر این سازمان رفته رفته مسلمانان دریافتند، مرتبه برازنده‌ای در کنگره به آن‌ها تخصیص داده نشده است. این کنش سیاسی، شور همگرایی مسلمانان را استحکام بخشید که نتیجه آن پایه گزاری مجلس احرار اسلامی در سال 1929 م بود. این مقاله به شیوه توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه‌ای و پژوهش‌هایی که به زبان‌های انگلیسی، اردو و فارسی انجام شده و با رویکردی تاریخی به بررسی چگونگی تکوین هویت سیاسی نوین مسلمانان با تکیه‌بر کارکرد کنگره ملی هند و مجلس احرار اسلامی می‌پردازد. سؤال پژوهش این است. رویکرد مسلمانان در مجلس احرار اسلامی نسبت به عملکرد کنگره ملی هند چگونه بود؟ و فرضیه پژوهش این است حضور بریتانیا باعث تشکیل کنگره ملی هند و تکوین شرایط جدید مسلمانان شد. نتیجه حاصل از این پژوهش این است که کارکرد جناح هند و حاکم بر کنگره، نخبگان مسلمان را به این نتیجه سوق داد که در جغرافیای سیاسی آتیه هند که هندوها در حال ترسیم آن بودند جایگاهی نخواهند داشت بنابراین مجلس احرار خواستار انفکاک مقر انتخاباتی برای مسلمانان شد که طریق انفصال از کنگره را با شتابی فزون تر سپری نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The approach of the Majlis-e-Ahrar-Ul-Islam towards the performance of the National Congress of India (1885-1933)

نویسندگان [English]

  • nooraldin nemati 1
  • mohammad kazemipour 2
1 Associate Professor, Department of History, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Graduated from the University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Britain came to dominate various parts of India during a period of erosion and gradually, especially after the suppression of the 1857 uprising. In the late nineteenth century, many Hindu and Muslim social, cultural, and political groups intensified their efforts to confront Britain. Following these efforts, as well as negotiations with British agents in India, the National Congress of India was established in 1885. This political organization was responsible for protecting the interests of the Indians against the British, but with the domination of the Hindu elements over this organization, the Muslims gradually realized that they had not been assigned a decent position in Congress. This political action strengthened the passion for Muslim convergence, which resulted in the founding of the Majlis-e-Ahrar-Ul-Islam in 1929. This article uses a descriptive-analytical method and using library resources and researches conducted in English, Urdu and Persian languages, With a historical approach examines how the new political identity of Muslims was formed, relying on the functioning of the National Congress of India and the Majlis-e-Ahrar-Ul-Islam. This is the research question. What was the attitude of Muslims in the Majlis-e-Ahrar-Ul-Islam towards the performance of the Indian National Congress? And the research hypothesis is that the British presence led to the formation of the Indian National Congress and the emergence of new conditions for Muslims. The result of this study is that the functioning of the Indian faction and ruling Congress led Muslim experts to conclude that they would have no place in the future political geography of India that the Hindus were mapping, so the Majlis-e-Ahrar called for the separation of the Muslim polling station. Which went through the process of secession from Congress with greater speed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Indian National Congress
  • Majlis-e-Ahrar-Ul-Islam
  • British Colonialism
  • Hindus
  • Muslims

Creative Commons LicenseThis article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0

  1. احمد، عزیز، (1367)، تاریخ تفکر اسلامی در هند، ترجمه نقی لطفی و محمد جعفر یاحقی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  2. عبدالباقی، مصباح الله، (بی تا)، المدارس الدینیه الباکستانیه من الجامعه الحقانیه الی المسجد الاحمر، قاهره: مکتبه مدبولی، چاپ اول.
  3. دهلوی، شاه ولی الله احمد بن عبدالرحیم، (1355ق)، حجه الله البالغه، قاهره: دارالتراث، چاپ اول.
  4. غفارخان، حافظ، (1378)، شاه ولی الله دهلوی: زندگی، آثار و اندیشه ها، ترجمه: بابک عباسی، در: مجله کیان، ش46.
  5. حق، افضل، (1968)، تاریخ احرار، لاهور: نشر مکتب مجلس احرار اسلام.
  6. کشمیری، شورش، (1972)، بوی گل ناله دل دود چراغ محفل، لاهور: چطان.
  7. تقی الدین، حافظ، (2001)، پاکستان کی سیاسی جماعتین اور تحریکین، لاهور: نشر کلاسیک.
  8. شیخ عطار، علیرضا، (1381)، دین و سیاست مورد هند، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و وزارت امور خارجه.
  9. طرفداری، علی محمد؛ طاوسی مسرور، سعید، (۱۳۹۹)، میراث سیاسی و اجتماعی دارالعلوم دئوبند و نهضت ((دئوبندیه)) در شبه قاره هند، فصلنامه تاریخ شهر و شهر نشینی در ایران و اسلام، سال اول، شماره سه، پاییز، ص۵۹-۷۲.
  10. میرزا، جانباز، (1972) کاروان احرار، ج 4، لاهور: مکتب تبصره.
  11. میرزا، جانباز، (1975)، کاروان احرار، ج 1، لاهور: مکتب تبصره.
  12. مهدی زاده، جواد، (1357)، هند دیگر، چ 1، تهران: انتشارات علم.
  13. میل، پیتر، (1336)، تاریخ هند، ترجمه: حسین عریضی، بی جا: چاپخانه خدایی.
  14. کشمیری، شورش، (1944)، خطبات احرار، لاهور: مکتب مجاهدین.
  15. کامران مقدم، شهین دخت، (1360)، جناح حماسه‌ای در تاریخ، چ 1، بی جا: انتشارات مهر دانش.
  16. لاپیدوس، آیرام، (1394)، تاریخ جوامع اسلامی، ترجمه: علی بختیار زاده، تهران‌: انتشارات اطلاعات.
  17. جمشیدی بروجردی، محمدتقی، (1379)، ملی‌گرایی هندو، تهران: وزارت امور خارجه.
  18. ناظمیان فرد، علی،(1384) طریقت محمدیه در هند بریتانیا، فصلنامه تاریخ اسلام، سال ششم، شماره 22، تابستان، ص183-195.
  19. نهرو، جواهر لعل، (1350)، کشف هند، ترجمه: محمود تفضلی، تهران: امیرکبیر.
  20. نهرو، جواهر نعل، (1386)، نگاهی به تاریخ جهان، ترجمه: محمود تفضلی، تهران: انتشارات امیرکبیر،.
  21. نهرو، جواهر لعل، (1350) زندگی من، ترجمه: محمود تفضلی، چ 3، تهران: امیرکبیر.
  22. موثقی، سید احمد، (1381)، جنبش‌های اسلامی معاصر، تهران: انتشارات سمت.

 

  1. Awan, Samina,(2008) «RECONCILIATION OR CONFRONTATION: MAJLIS-I-AHRAR AND THE POLITICS OF PUNJAB IN 1930S», Islamabad.
  2. Awan, Samina,(2010) political islam in colonial Punjab: majlis-i-ahrar, Karachi: oxford university press.
  3. B. R. Verma and S. R. Bakshi (eds.),(2005) Congress Mass Movement and Independence Delhi: Commonwealth Publishers.
  4. Chandra, M. Mukherjee, A. Mukherjee, K. N.(1989) Panikkar& S. Mahajan. India’s Struggle for Independence. New Delhi: Penguin Books.
  5. Desai, Akshayakumar R.(1959) Social Background of Indian Nationalism. Bombay: Popular Book Depot.
  6. Ghosh, Oroon K.( 1989) How India Won Freedom, Delhi: Ajanta Publications.
  7. Grewal, J. S.(1995) The Sikhs of the Punjab, UK: Cambridge University Press.
  8. Kamran, tahir,(2013) «Majlis-i-Ahrar-i-Islam: religion, socialism and agitation in action» , Centre of South Asian Studies and Wolfson College, UK: University of Cambridge.
  9. Karandikar, M. A.(1968) Islam in India’s Transition to Modernity, Karachi: Eastern Publishers.
  10. Khilnani, Niranjan M.(1987) India’s Road to Independence 1857 to 1947: Panorama of India’s Struggle for Freedom. New Delhi: Sterling Publishers Private Ltd.
  11. lahuri, Mohammad Iqbal,(2013) the reconstruction of religious thought in islam, edited and annotated by M. saeed sheikh, Stanford, calif.
  12. Lovett, V.(1988) Nationalist Movement in India. India: Akashdeep Publishing House.
  13. Mehrotra, S. R. (1965) India and the Commonwealth: 1885-1929. London: George Allen and Unwin Ltd.
  14. Nehru, Jawaharlal.(1936) Jawaharlal Nehru: An Autobiography. London: John Lane the Bodley Head.
  15. Ripon, Lord . Encyclopedia of India.
  16. Sharma, H. D.,( 1998) ed. 100 Best Pre-Independence Speeches: 1870-1947. New Delhi: Harper CollinsPublishers India.
  17. Watt, William Montgomery,(1998), Islamic fundamentalism and modernity, London: Touttedge.