تاثیر شکل گیری مناظرات در مشروعیت یابی خلفا در عصر اول عباسی(132-232 ه.ق)

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

2 استاد یار گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

3 گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران

چکیده

چکیده
خلافت عباسیان آغاز دوران جدیدی در تحولات علمی و فرهنگی بود .در این دوران با حمایت خلفای عصر اول عباسی (232-132 هـ.ق) بسیاری ازآثار ملل و اقوام گوناگون ترجمه شد و فضای مناسب جهت بحث و گفتگو و تبادل و تضارب آراء و عقاید گوناگون از طریق مناظره فراهم شد. خلفا از رهگذر بحث و مناظرات کوشیدند تا مشروعیت خلافت خویش را مستحکم نمایند. در این پژوهش که بین رشته ای تاریخ و علوم سیاسی بوده وبا استناد به منابع کتابخانه ای و رویکرد توصیفی-تحلیلی انجام شده ، سعی گردید به این پرسش ، که مناظره در کسب مشروعیت خلفای عصر اول عباسی چه تأثیری داشته است؟ پاسخ داده شود. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که خلفای عصر اول عباسی به دلایل سیاسی، به برگزاری بحث ومناظره با علویان ،ائمه شیعه (ع) و دانشمندان ادیان وفرق تمایل داشته و از آن به عنوان منبع کسب مشروعیت بهره وری نمودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of the formation of the first debates on the legitimacy issue in the era of the Abbasid caliphs (232-132

نویسندگان [English]

  • Soheila Khansari 1
  • Farinaz Hoshyar 2
1 PhD student in Islamic History, Najafabad Azad University - Faculty of Humanities
2 Assistant Professor of History, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran-
3
چکیده [English]

The Abbasid caliphate was the beginning of a new era in scientific and cultural developments. During this period, with the support of the first Abbasid caliphs (232-132 AH), many works of different nations and ethnic groups were translated Diverse opinions were provided through debate.
The caliphs sought to strengthen the legitimacy of their caliphate through debate. In this study, which is interdisciplinary in history and political science and based on library sources and descriptive-analytical approach, it was tried to ask the question, what effect did the debate have on gaining legitimacy of the first Abbasid caliphs? To be answered.The findings of the research indicate that the caliphs of the first Abbasid era, for political reasons, tended to hold discussions and debates with the Alawites, Shiite Imams (AS) and scholars of religions and sects and used it as a source of legitimacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Islam
  • Debate
  • Abbasid Caliphate
  • Legitimacy
  • Imams (AS)

This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0

قرآن کریم.
ابن اثیر، عزالدین على (1371) کامل تاریخ بزرگ اسلام و ایران، ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلى، تهران، مؤسسه مطبوعاتى علمى،جلد15.
ابن حنبل، احمد بن محمد(1374 / 1416) المسند، محقق عادل مرشد،بیروت،موسسه الرساله، مجلد13.
ابن خلدون، عبدالرحمن ­بن ­محمد (1363) تاریخ ابن خلدون، ترجمه عبدالمحمدآیتی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، جلد3.
ابن عبدربه اندلسی (1361/1403) العقد الفرید، تحقیق احمد امین و احمد زین و ابراهیم الابیاری، بیروت، دارالکتاب العربی، مجلد5.
ابن هشام،ابومحمد عبدالملک(1373/ 1415)السیره النبویه،محقق سهیل زکار، بیروت،دارالفکر، مجلد1.
ابویوسف، یعقوب بن ابراهیم ( 1390/ 2010) الخراج، تحقیق طه عبدالروف سعد، قاهره، مکتبه الازهر.
اشرفی،حسین(1396)فرآیند مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی در دولت اموی وعباسی(دوره اول)،قم،دارالتفسیر.
بستانی،فواد افرام(1375)فرهنگ ابجدی،ترجمه رضا مهیار،تهران،نشر اسلامی،چ2.
پرنیان، زهره، ربانی­زاده، سید محمد رحیم (1396) «نقش مامون در مناظره­های بین الادیانی»، فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی، س 8، ش 31، صص 1-26.
جمعی از نویسندگان( 1372/1992م)المنجد فی اللغه والاعلام،بیروت،دارالمشرق،چ33.
خسروپناه،عبدالحسین(1380)جامعه مدنی وحاکمیت دینی،قم،انتشارات وثوق،چ2.
الدوری، عـبدالعزیز ( 1368/ 1988م)العصرالعباسی الاول، بـیروت، دارالطلیعه، الطبعه الثانی.
دهخدا، على اکبر (1377) لغت نامه،تهران، انتشارات دانشگاه تهران، جلد13و14.
صدوق، ابوجعفر محمد بن علی (1392) عیون الاخبارالرضا، ترجمه آقا نجفی اصفهانی، قم، انتشارات نبوغ، جلد 1،  چ 4.
سیوطی،،جلال الدین(1394)تاریخ الخلفاء، مترجم عبدالکریم ارشد،تهران،نشر احسان.
طبرسی، ابومنصور احمد بن على (1371) الاحتجاج علی اهل اللجاج، ترجمه احمد غفاری مازندرانی، تهران، کتابفروشى مرتضوی، جلد 2.
طبرسی، فضل بن حسن (1371/ 1413 ) ترجمه تفسیر مجمع البیان، محقق محمد مفتح، تهران، نشر فراهانی، جلد2.
طبری، محمد بن جریر، (1362) تاریخ طبری، ترجمه ابوالقاسم پاینده،تهران، انتشارات اساطیر،، جلد 6 و 7.
فاضلی،محمد اکبر(1386)بررسی شخصیت مامون عباسی،پایان نامه کارشناسی ارشد، قم،مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی.
فیرحی،داود(1388)قدرت دانش ومشروعیت در اسلام،تهران،نشرنی،چ9.
قرشی،علی اکبر(1370/ 1412)قاموس قرآن، تهران،نشر دارالکتب الاسلامیه، جلد7.
کلینى، محمّد بن یعقوب (1365) اصول کافی، ترجمه صادق حسن­زاده، تهران، دارالکتاب الاسلامیه، جلد 1، چ 4.
ماوردی، ابوالحسن علی بن محمد (1383) آیین حکمرانی، ترجمه و تحقیق حسین صابری، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
مجلسی، محمدباقر (1362/1404) بحارالانوار،تهران، دارالکتب الاسلامیه،جلد 49.
محمدی ری شهری،محمد(1391)مناظرات آموزنده،قم،موسسه فرهنگی دارالحدیث.
مسعودی، أبوالحسن على بن حسین (1365) التنبیه و الإشراف، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، چ 2.
مسعودی، أبوالحسن على بن حسین (1366) مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، جلد2،چ 3.
مصباح یزدی،محمدتقی(1381)پرسش ها وپاسخ ها،قم،انتشارات موسسه امام خمینی
معلوف، لویس (1389) المنجد، ترجمه محمد بندر ریگی، قم، نشر اسلامی.
یوسفوند، بتول (1390) «معتزله و روابط آن با خلافت عباسی در عهد اول (132-232 هـ.ق)»، فصلنامه فرهنگ و پژوهش، ش 11،صص14-15.
یعقوبى، احمد بن ابى یعقوب (1371) تاریخ یعقوبى، ترجمه محمد ابراهیم آیتى، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، جلد2،چ 6.