جریان‌های ایدئولوژیک مبنای موثر بر سیاست جنایی تقنینی افغانستان

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده گروه حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه فردوسی.

2 جامعه المصطفی العالمیه، واحد مشهد مقدس، دانشجوی مقطع دکتری المصطفی.

3 مدیر گروه حقوق جامعه المصطفی نمایندگی مشهد.

چکیده

 اندیشه‌های حاکم و عقاید آرمانی همواره مولد ایدئولوژی های خاص در جوامع هدف بوده است. تداوم این ایدئولوژی موجب تحرک و خصیصه جاری بودن را در آن می‌افزاید. این واژه در سه قرن اخیر، تحت نفوذ اندیشه‌های متفکران عصر خود، پویایی خاصی را در زیستگاه بشر ایجاد کرده است. جریان‌های ایدئولوژیک مبنایِ لیبرالیسم و مارکسیسم با وصف تقابل‌گرایی در خصوص مفهوم عدالت و آزادی‌های فردی، از زمره ایدئولوژی‌های دخیل بر سیاست‌های کلی جوامع بشری عموماً و سیاست جنایی خصوصاً بوده است. سیاست جنایی به مثابه یک فن و هنر مبارزه با پدیده مجرمانه در افغانستان نیز تحت نفوذ این دو ایدئولوژی قرار داشته است. این کشور، در زمان حکومت‌های داوود خان، ببرک کارمل، حفیظ امین و دکتر نجیب، بر اثر نفوذ جریان مارکسیستی از کانال کشورهایی چون شوروی سابق، چین و ایران دارای سیاست جنایی تقنینی خاص خود بود؛ اما نتوانست از قابلیت اعتبار برخوردار باشد. افغانستان از تجربه تام گرایی نیز به نصیب نماند؛ لذا نقطه اوج تام‌گرایی را در ظهور طالبان و قوانین متحجر گونه آن ظاهر شد و اکنون نیز کم‌ و بیش وجود دارد. ظهور ایدئولوژی طالبانیسم نتیجه ناکامی مجاهدین در گفتمان اسلام گرایی سیاسی بر سر قدرت و تقسیم آن بود. افغانستان از تأثیرات جریان لیبرالیسم غربی بر سیاست جنایی تقنینی خود نیز بی‌بهره نبود و در مدت حکومت امان اله خان،(1929- 1919)، دهه دموکراسی(1973- 1963) و آغاز حکومت انتقالی در سال 1382 به ریاست حامدکرزای، پایبندی تقنینی خود را نسبت به اصول جریان فوق نشان داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ideological movements involved in Afghanistan's criminal-legislative policy

نویسندگان [English]

  • Seyyed Hossein Hosseini 1
  • Mohammad Baqer Grail 3
1
2
3
چکیده [English]

The dominant thoughts and ideal beliefs have always been the generators of specific ideologies in the target societies. The continuation of this ideology increases its mobility and current feature. In the last three centuries, this word, under the influence of the ideas of thinkers of this time, has created a special dynamism in human habitat. Ideological movements based on liberalism and Marxism, describing the confrontation over the concept of justice and individual freedoms, have been among the ideologies involved in the general policies of human societies in general and criminal policies in particular. Criminal policy, as a technique and art of fighting against crime in Afghanistan, has also been influenced by these two ideologies. This country, during the governments of Davood Khan, Babrak Karmal, Hafiz Amin and Dr. Najib, due to the influence of the Marxist movement through the channels of countries such as the former Soviet Union, China and Iran, had its own criminal-legislative policy; But it could not be valid.
Afghanistan has not been without its experience of totalism. Hence, the culmination of totalism appeared in the rise of the Taliban and its fossilizied laws, and it still exists more or less. The emersion of the ideology of Talibanism was the result of the failure of the Mujahideen in the discourse of political Islamism over power and its division. Afghanistan was not lack of the influence of Western liberalism on its criminal-legislative policy and during the rule of Amanullah Khan (1929-1929), the decade of democracy (1963-1973) and the beginning of the transitional government in 2003 under the leadership of Hamid Karzai, showed its legislative fidelity to the principles of the above current

کلیدواژه‌ها [English]

  • ideology
  • criminal-legislative policy
  • Afghanistan
  • Marxism
  • liberalism
  1.  

    منابع

    1. اسعدی، مرتضی و اعلم، هوشنگ (1376)، افغانستان: مجموعه مقالات، تهران: ناشر بنیاد دائرة المعارف اسلامی، چاپ اوّل.
    2. آنسل، مارک (1391)، دفاع اجتماعی، ترجمه: نجفی ابرندآبادی، تهران: انتشارات گنج دانش، چاپ چهارم.
    3. باقری، اسماعیل (1393)، مقدمه‌ای بر جریان شناسی اسلامی افغانستان، تهران: انتشارات اندیشه‌سازان نور، چاپ اوّل.
    4. خواتی، محمد شفق (1390)، «نگاه اجمالی به جریان‌های فکری و سیاسی افغانستان» جریان‌شناسی دینی ـ معرفتی در عرصه بین‌الملل، ش7: 66-73.
    5. دانش، سرور (1391)، حقوق اساسی افغانستان، کابل: انتشارات امیری، چاپ دوم.
    6. دانشجویان مبارز (بی‌تا)، افغانستان چند سند و مقاله در مورد اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بی‌چا.
    7. دانشیار، میراعتماد (1371)، جنگ افغانستان و شوروی عامل فروپاشی جهانی کمونیسم، بی‌جا: انتشارات بهینه، چاپ اوّل.
    8. سجادی، عبدالقیوم (1388)، گفتمان جهانی شدن و اسلام سیاسی در افغانستان، قم: انتشارات دانشگاه مفید، چاپ اوّل.
    9. سرافراز، محمد (1390)، جنبش طالبان، از ظهور تا افول،تهران: انتشارات صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، چاپ اوّل.
    10. سعیدی، علی (1386)، «جریان شناسی روز»، مجله علوم سیاسی حصون، ش14: 5 ـ 22.
    11. شوالیه، ژاک (1378)، دولت قانونمند، مترجم: حمیدرضا ملک محمدی، تهران: نشر دادگستر، چاپ اوّل.
    12. غبار، میر غلام محمد (1359)، افغانستان در مسیر تاریخ، ج2، قم: بی‌چا.
    13. مارتی، دل ماس (1395)، نظام‌های بزرگ سیاست جنایی، ترجمه: علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: انتشارات میزان، چاپ سوم.
    14. میلی، ویلیام (1377)، افغانستان، طالبان و دریای آزاد جهانی، مترجم: عبدالغفار محقق، مشهد: ناشر ترانه، چاپ اوّل.
    15. ناصری داوودی، عبدالمجید )1379(، زمینه و پیشینه جنبش اصلاحی در افغانستان، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    16. نوید، سننزل (1388)، واکنش‌های مذهبی و تحولات اجتماعی در افغانستان، مترجم: محمد نعیم مجددی، هرات: انتشارات احراری، چاپ دوم.
    17. هی وود، اندرو (1379)، درآمدی بر ایدئولوژی‌های سیاسی، مترجم: محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ اوّل.
    18. قانون اساسی افغانستان، سال‌های: 1301، 1343، 1355، 1359، 1382، 1947 و 1977.
    19. Y. Volkov (1980), The Truth About Afghanistan, Moscow, Press Agency Publishing House.