اتکینسون،آر.اف، استنفورد، مایکل و دیگران (1392). فلسفۀ تاریخ، روش شناسی و تاریخنگاری، ترجمه نوذری، تهران: نشر طرح نو.
اژهای، تقی و آقاخانی، نفیسه (1396). تحلیل بازتاب آیه تجلی در متون عرفانی فارسی، تا پایان قرن هفتم، ادب عرفانی، شمارۀ 4، سال یازدهم، 112-89.
استنفورد، مایکل (1382). درآمدی بر فلسفه تاریخ، ترجمه احمد گل محمدی، تهران: نشر نی، چاپ اول.
استنفورد، مایکل (1393). درآمدی بر تاریخپژوهی، ترجمه مسعود صادقی، تهران: دانشگاه امام صادق، چاپ هفتم.
ایمان، محمد تقی؛ نوشادی محمود رضا (1390). تحلیل محتوای کیفی، نشریه پژوهش، شماره2، سال سوم، 44-15.
برک، پیتر (1389). تاریخ فرهنگی چیست؟، ترجمه نعمت الله فاضلی و مرتضی قلیچ، تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
پارسا، سید احمد؛ کریمی، مهین (1399). بازتاب زنانگی در رباعیات مهستی گنجوی. شعر پژوهی(بوستان ادب). شماره 4، دورۀ دوازدهم، 47-64.
پرگاری، صالح؛ پروین، نادر و دیگران (1391). مکتب آنال جامعیت فکری مورخ یا دترمینیسم محیطی، تاریخنگری و تاریخنگاری، تهران، دانشگاه الزهراء، شماره 10، سال بیست و دوم، 54-29.
پورناصرانی، رضا؛ سلیمانی، ندا (1396). تحلیل و مقایسه سنگنوشتههای قبور بهشت زهرای تهران در دو دهه (1384-1374)، مطالعات جامعهشناسی، شماره 35، سال نهم، 123-101.
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی، علوم اجتماعی، شماره 64، 138-105.
ثواقب، جهانبخش؛ رستمی، پروین و دیگران (1398). بازتاب جایگاه اجتماعی زنان عصر پهلوی اول در روزنامۀ اطلاعات (1306 تا 1320ش). تحقیقات تاریخ اجتماعی. شماره 1، دورۀ نهم، 98-59.
جازاری معمویی، سعید (1392). روششناسی شیعه پژوهی پروفسور محمدعلی امیر معزّی، نامه ایران و اسلام، شماره 6، سال دوم ، 190-175.
جبّاره ناصرو، عظیم (1402). بررسی مقایسهای افسانۀ کُهزاد و بسی با زال و رودابه در شاهنامۀ فردوسی. پژوهشنامه ادب غنایی. شماره 40، دورۀ بیست و یکم، 40-23.
خانی مقدم، مهیار ؛ دیاری بیدگلی، محمد تقی (1394). رابطه «زمینههای اصلی» و «معیارهای اجتهادی» طبری در بررسی و ترجیح آراء تفسیری». پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن،شمارۀ 1، دورۀ چهارم، 88-69.
خواجه سروی، غلامرضا؛ قائمیطلب، محبوبه سادات (1401). تأثیر گفتمانهای سیاسی بر طنز مطبوعاتی (تحلیل محتوای روزنامه کیهان 1376-1399)، جامعهشناسی سیاسی ایران، شماره 10، دوره پنجم، 2076- 2098.
دانایی فرد، حسن؛ مظفری، زینب (1387). ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی، پژوهشهای مدیریت، شماره 1 ، سال اول، 162-131.
ذکاوت، محمود (1392). همکاری تاریخ و زبانشناسی، خردنامه، شماره 11، 57-49.
رضوی، سید ابوالفضل (1388). تاریخ و ضرورت همگرایی با علوم اجتماعی، تاریخ اسلام، شماره 40، 81-65.
رفیع پور، فرامرز (1384). تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ سوم .
ساروخانی، باقر (1387). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ستودهفر، مهدی؛ جدیدی، ناصر؛ قلیزاده، آذر (1397). تحلیلی جامعهشناختی بر خرافه گرایی دینی در عصر مرشد شاهان صفوی. جامعهشناسی کاربردی. شماره 3، دورۀ بیست و نهم، 156-139.
سعیدی، محمد مهدی (1400). بازتاب تاریخ فرهنگی در آیینه غبار، مجموعه مقالات «تأملاتی در تاریخ فرهنگی و حوزههای موضوعی آن»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 100 – 120.
سید موسوی، سید حسن (1396). سفرهای چهارگانۀ عرفا نزد تلمسانی و عبدالرزاق کاشانی. مطالعه عرفانی. شماره26، 170-143.
صالحی زاده،هادی؛ نوئی، ابراهیم؛ احمدوند، عباس (1399). رساله تذکرة الائمه، ویژگیها و چالشهای کتابشناسی پیرامون آن. پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام.شماره 27، دوره چهاردهم، 156- 137.
قاسمی، طاهره و محمدی، علی (1398). زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه آموزگاری او. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. شماره57، دورۀ پانزدهم، 218-193.
قهرمان، میثم؛ کشاورز، هادی (1395). تحلیل محتوای کیفی الگوی نظام سیاسی در کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره)، دانش سیاسی، شماره 23. 162-139.
قائدی، محمد رضا؛ گلشنی، علیرضا (1395). روش تحلیل محتوا از کمیگرایی تا کیفیگرایی، روشها و مدلهای روانشناختی، شمارۀ 23، دورۀ هفتم، 82-57.
کار، ادوارد هالت (1356). تاریخ چیست، ترجمه حسن کامشاد، تهران: خوارزمی، چاپ سوم.
کراچی، روح انگیز (1389). نویسندۀ اصلی تأذیب النسوان کیست؟، تاریخ ادبیات، شماره 65، 207-199.
کریپندورف، کلوس (1390). تحلیل محتوا: مبانی روش شناسی، تهران: نشرنی.
گراوند، علی؛ سهراب نژاد،علی محمد؛ قاسمی، یارمحمد (1396). بازتاب مشارکت اجتماعی در بوستان سعدی. جامعه پژوهی فرهنگی، شماره 3، دورۀ هشتم، 95-71.
معروفی، یحیی؛ یوسف زاده، محمد رضا (1388). تحلیل محتوا در علوم انسانی (راهنمای عملی تحلیل کتابهای درسی)، تهران: سپهر دانش، چاپ اول.
مفتونی، نادیا؛درودیجوان، مرتضی (1397). سرچشمههای اندیشه بهمن یا صادر اول شیخ اشراق. تاریخ فلسفه. شمارۀ 35، 24-7.
محمدی مهر، غلامرضا (1394). روش تحلیل محتوا (راهنمای عملی تحقیق)، تهران: دانش نگار.
مومنیراد، اکبر؛ علیآبادی، خدیجه و دیگران (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج، اندازهگیری تربیتی، شماره 14، سال چهارم، زمستان، 222-187.
مردیها، مرتضی (1395). معنا و مبنای تبیین در علوم اجتماعی، مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، شماره 4 ، دوره 8، 104-79.
نایفی، صدیقه؛ جوانی، اصغر؛ مریدی، محمد رضا (1397). حاکمیت بر رعایا: بازتاب ایدئولوژی صفویان در نقاشیهای مرد سوار بر است و فیل ترکیبی (پیکره در پیکره). تاریخ و تمدن اسلامی، شماره 2، دوره چهاردهم، 158-121.
نوذری، حسین علی (1383). ماهیت بین رشتهای علوم: در ضرورت همکاری و تقابل تاریخ و علوم اجتماعی، تاریخ معاصر ایران، شماره30، سال هشتم، 230-171.
هولستی، ال آر (1380). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه سالار زاده امیری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ دوم.
Ogunniyi O. J., & Solomon, A. (2014). History, Science and The Relationship of Humanities to Other Knowledge Domain, Global Journal of Interdisciplinary Social Science, September-October vol.3(5).
Stone, P. J., Dunphy, D.C., & Smith, M. S. (1966). The general Inquirer: A Computer Approach to Content Analysis. MIT Press.
Macnamara, J. (2005). Media Content Analysis: Its Uses, Benefits and Best Practice Methodology. Jan:
Khatawani, M. K. & Panhwar, F. Y. (2019). Objectivity in Social Research: A Critical Analysis, Asia Pacific. Vol.37, 126-142